• Kop koffie
  • Alternatieve linkbuilding manieren voor een beter linkprofiel

    11 Aug 2017 |

    Wanneer we bezig zijn met SEO, dan is het opbouwen van een sterk linkprofiel één van de onderdelen om goede posities te behalen in de zoekresultaten.

    Wat is linkbuilding?

    Linkbuilding is het verkrijgen van links van relevante websites naar jouw website.

    Google volgt links op het web en analyseert op basis van relevantie. Hoe relevanter de connectie is, hoe meer waard je link is. Een link van een site over auto’s naar jouw website over tuinmeubelen is natuurlijk niet relevant en zal ook weinig waarde hebben. Echter zal een link van een andere tuinmeubelen gerelateerde site naar jouw tuinmeubelen site weer wel van leuke waarde zijn. Uiteraard is die waarde ook nog sterk afhankelijk van andere factoren, zoals de populariteit van de linklocatie.

    Geen inspiratie tot goede content, en nu?

    Tegenwoordig staat het bouwen van een sterk linkprofiel gelijk aan het creëren van goede en interessante content. De content strategie is dus essentieel voor je linkprofiel.
    Helaas komt het in veel gevallen natuurlijk voor dat er geen inspiratie voor het schrijven van content is, het schrijven ligt je niet, of je hebt totaal geen zin om in de pen te duiken.
    Ook voor deze bedrijven zijn er oplossingen om toch een gedegen linkprofiel op te bouwen.

    Vijf alternatieve linkbuilding methoden

    Hieronder beschrijven we kort de 5 meest voor de hand liggende alternatieve linkbuilding methoden.

    1. Mentions

    De online crowd moet het over jouw bedrijf gaan hebben. Je bedrijfsnaam online gaan noemen. Als iemand online jouw bedrijf op wat voor manier dan ook noemt, dan wordt dan een mention genoemd. Dit is te allen tijde goed voor je online awareness. Maar in veel gevallen wordt je bedrijfsnaam wél genoemd in artikelen, maar wordt er niet gelinkt naar jouw bedrijfswebsite.

    Breng daarom de mentions in kaart (via Google, zoeken op bedrijfsnaam) en kijk welke site eigenaren je nog kunt benaderen om wel een link te kunnen verkrijgen bij de mention. Ze hebben het immers al over jouw bedrijf, dan kan er in veel gevallen ook wel een link bij komen te staan.

    2. Directories

    Vroeger werden directories gebruikt om je site onder de aandacht te brengen bij het grotere publiek. Een directory is namelijk een verzamelbak van allerlei verschillende websites, die je via een soort zoekfunctie kon vinden. Je moest echter wel zelf je website hieraan doorgeven, zodat je gelist stond.

    Deze zogenaamde directories bestaan nog steeds en een link hier vandaan bevat nog steeds enige linkwaarde. Ook is het relatief eenvoudig om een link hier geplaatst te krijgen. Ga dus op zoek naar relevante directories en bekijk of de directory nog in gebruik is, er concurrenten staan genoemd in dezelfde directory, de directory relevant is aan jouw website, de directory zelf enige waarde bevat (check met OSE) en of de directory zelf ook geïndexeerd is binnen Google. Wanneer je deze vragen met een “ja” kunt beantwoorden, zorg dan dat je er een link op kunt verkrijgen.

    3. Partnerships

    Werk je in de offline wereld samen met andere bedrijven? Dan is dit een mooie mogelijkheid tot het genereren van waardevolle links. Neem contact op met de partner en stel voor om een linkruil te doen. Deze vorm van linkruilen, kan namelijk prima. Het is namelijk relevant en naar waarheid. Het beste kun je de link dan ook nog verpakken in een verhaal omtrent de samenwerking. Zo is het zowel voor de bezoeker als voor Google duidelijk dat het om een nette link gaat.

    4. Online Community

    Wees aanwezig op online communities. Probeer te achterhalen waar jouw doelgroep zit en plaats artikelen, reacties, of specialist reviews onder bepaalde posts. Hierdoor kun je commitment kweken en tegelijkertijd een link naar jouw website. Doe dit wel op een natuurlijke manier en voorkom spamming.

    Een link vanuit een community zou je in je profiel kunnen verwerken, maar soms ook in een reactie (mits de reactie en link relevant zijn voor dat onderwerp). Wees hier wel voorzichtig mee en ga niet spammen!

    5. Testimonials and reviews

    Ga in jouw partnerkring rond wie testimonials verzamelt op hun site. Wanneer jij vindt dat je ook een geschikte testimonial kunt schrijven voor de betreffende partner, doe dit dan en vraag er een link voor terug naar jouw site in de testimonial. Dit is een eenvoudige manier van linkwaarde genereren, je moet alleen even de juiste partners benaderen en een testimonial schrijven.

    Met deze methode zal de Partner blij zijn met een testimonial en jij blij met een link van waarde. Je zou deze methode ook nog visa versa kunnen uitvoeren, want wie wil er nou geen leuke testimonials op zijn site?

    Wil je meer weten over linkbuilding? Neem dan snel contact met ons op!

    Daag ons uit

    Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

    • 2 weken geleden

      Inzicht in de customer journey (2/3)

      De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...

    • 1 Apr

      Inzicht in de customer journey (1/3)

      De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...

    • 17 Apr 2018

      Online kennis opdoen via Laracon Online

      Woensdag 7 februari werd de conferentie Laracon Online gehouden en zoals de naam al doet vermoeden speelt deze conferentie zich online af. Het voordeel hiervan is dat het overal gevolgd kan worden....