Google Grants beleid wijzigt per 2018

03 Jan 2018 |

Per 1 januari 2018 hebben er een aantal belangrijke wijzigingen plaatsgevonden in het beleid van Google Grants. Wijzigingen die voor iedereen die met Google Grants werkt van toepassing zijn en actie vereisen. Hieronder zal ik meer uitleggen over deze wijzigingen, maar eerst nog even kort wat het Google Grants programma ook al weer inhoudt.

Google Grants beleid wijzigt per 2018

Google Grants is een programma, opgezet door Google, wat non-profitorganisaties helpt een groter publiek te bereiken, meer vrijwilligers en donateurs te werven en dus meer impact te maken. Dit doet Google door een gratis maandelijks advertentietegoed van $10.000 te verstrekken voor Google AdWords. Met AdWords kun je advertenties plaatsen in de zoekresultaten van Google door het instellen van de juiste zoekwoorden.

Welke wijzigingen zijn er doorgevoerd?

Maximale CPC-wijziging

Voorheen stond er voor zoekwoorden een maximale CPC (cost per click) van $2,00. Deze maximale CPC geldt niet meer wanneer je gebruik maakt van de automatische biedstrategie “aantal conversies maximaliseren”. Je account komt in aanmerking voor deze strategie wanneer de meting van je conversies goed is ingesteld en er voldoende conversies zijn behaald. Dit kan dus niet worden ingesteld voor nieuwe accounts aangezien er eerst data beschikbaar moet zijn.

Minimale CTR van 5%

De CTR (click through ratio) is de verhouding tussen het aantal kliks op je advertenties en het aantal vertoningen ervan. Voorheen was er geen minimale CTR waar je rekening mee hoefde te houden. Per 1 januari is dit aangepast naar 5%. Concreet betekent dit dat, gemiddeld genomen over je gehele account, bij elke 100 vertoningen van een advertentie er 5 keer op een advertentie geklikt moet worden. Wanneer dit gedurende twee opeenvolgende maanden niet wordt gehaald, wordt het account geannuleerd.

Twee advertentiegroepen

Elke campagne binnen je account dient ten minste twee actieve advertentiegroepen te bevatten met elk twee advertenties.

Kwaliteitsscore

Alle zoekwoorden die je gebruikt binnen je advertentiegroepen moeten een kwaliteitsscore van 3 (op een schaal van 1 t/m 10) of hoger hebben. De kwaliteitsscore zegt iets over de relevantie en kwaliteit van je zoekwoord, advertentie en bestemmingspagina. Een hoge kwaliteitsscore kan leiden tot lagere kosten per klik en een hogere advertentiepositie.

Sitelink extensies ingesteld

In je account dienen er ten minste twee sitelinks te zijn ingesteld. Dit zijn extensies die toegevoegd kunnen worden aan je advertenties om bezoekers snel naar andere pagina’s van je website te kunnen leiden. Het juist instellen van sitelinks kan ook nog eens een hogere CTR creëren!

Geotargeting

Accounts moeten geotargeting hebben ingesteld. Door middel van geotargeting kun je instellen dat je advertenties alleen getoond worden op locaties die voor je organisatie relevant zijn. Dit kan een geheel land zijn, maar ook een bepaalde stad of regio.

Branded zoekwoorden

Wanneer je gebruik maakt van Google Grants kun je niet adverteren op bijvoorbeeld merknamen en trademarks die niet van jou zijn.

Zoektermen specifieker

De zoektermen waar je op wilt adverteren dienen specifiek en gericht op een bepaalde doelgroep te zijn. De meeste zoektermen met één woord zijn daarom per 1 januari verboden.

Maak je nog geen gebruik van Google Grants?

Werk je bij een non-profitorganisatie en ontvang je nog geen $10.000 per maand van Google? Neem dan nu contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken!

Daag ons uit

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

  • 19 Aug

    5 vragen voor een juiste online marketing strategie

    Online marketingstrategie opzetten? Stel jezelf dan deze vijf vragen.

  • 30 Jul

    10 Starter tips over SEO

    SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Hoe werkt dat nou? Waar moet ik rekening mee houden? Wij geven jou 10 tips die jou extra handvaten geven om te beginnen met SEO.

  • 8 Apr

    Inzicht in de customer journey (2/3)

    De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...