10 Starter tips over SEO

30 Jul 2019 | Tim Bouwman

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Hoe werkt dat nou? Waar moet ik rekening mee houden? Wij geven jou 10 tips die jou extra handvaten geven om te beginnen met SEO.

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization). Oftewel het verbeteren van de vindbaarheid (en positie) van je website in de zoekmachine. Om een website te optimaliseren door middel van SEO, zijn er 200+ factoren. In dit artikel geef ik 10 Starters tips die je moet weten over SEO!

SEO tip 1: Bepaal je doelgroep

Voor wie schrijf je? Wat wil je dat men doet op jouw website? Bepaal vooraf duidelijk de doelgroep en het doel van de pagina. Wil je informeren? Of wil je juist aanzetten tot een conversie? Om de doelgroep aan te zetten tot een actie, kun je ze motiveren door gebruik te maken van een zogeheten 'Call To Action'. Hiermee trigger je de bezoeker om ook echt iets te doen. Voorbeelden van een Call To Action: 'Neem contact op', 'Bel nu', 'Maak vandaag nog een afspraak'.

SEO tip 2: Per pagina 1 primair zoekwoord

Voordat je een pagina maakt, bepaal je het belangrijkste zoekwoord (primair zoekwoord). Dit is het zoekwoord waarmee je op deze pagina goed terug wilt komen in de zoekmachine. Hiervoor is het belangrijk dat je per pagina een duidelijke focus bepaalt. Door deze focus zorg je ervoor dat zowel de zoekmachine als de bezoeker duidelijk krijgen waar de pagina over gaat én verhoog je de kans om beter gevonden te worden.

SEO tip 3: Meta titel

Meta titels, wat is het en wat doet het? De meta titel is wellicht het belangrijkste (samen met tip 4) van deze top 10. Met het goed uitvoeren van deze tip kun je ervoor zorgen dat men op jouw resultaat klikt in de zoekmachine. De Meta titel is namelijk de de kop van de weergave van je pagina in de zoekresultaten (of te wel het begin van jouw visitekaartje in Google). Hiermee trek je de aandacht van de potentiële klant. De meta titel bouw je het beste op uit het zoekwoord van de pagina, een Call to action en als er nog ruimte is de bedrijfsnaam.

Hoger in Google met SEO

Zorg voor een zoekwoord dat goed past bij de pagina en speel met de positie ervan in de meta titel. Kijk wat de concurrentie doet en optimaliseer. Dit is een unieke kans om op te vallen tussen de pagina's van je concurrenten!

Let er wel op, de meta titel mag niet langer zijn dan 'ongeveer' 70 karakters (incl. spaties). Gebruik je er meer, dan loop je het risico dat je titel afgebroken wordt.

SEO tip 4: Meta descriptions

Naast meta titels. zijn er ook meta descriptions. Dit is de tekst die onder de url van jouw zoekresultaat staat. Hierin staat vermeld waar de pagina over gaat en wat de potentiële klant kan verwachten wanneer ze doorklikken vanuit Google. Kortom een extra stuk tekst in de zoekmachine om de potentiële klant te overtuigen om op jouw resultaat te klikken i.p.v. het resultaat van de concurrent.

Wij adviseren om de meta description op te bouwen uit de volgende onderdelen:

  • Zoekwoord
  • USP (bijv. vandaag besteld, morgen in huis)
  • Call To Action (bijv. bestel nu of download)
  • Bedrijfsnaam
Hoger in Google met SEO

Speel met deze onderdelen in de meta description. Dit is jouw kans om je te onderscheiden van de concurrenten en de doelgroep te verleiden om door te klikken naar jouw website. 

Let er wel op, de meta description mag niet langer zijn dan 'ongeveer' 155 karakters (incl. spaties). Gebruik je er meer, dan loop je het risico dat je titel afgebroken wordt

SEO tip 5: Duidelijke pagina indeling

Een duidelijke indeling op je pagina is belangrijk. Het creëert overzicht voor de lezer, geeft Google meer inzicht en het wordt duidelijk welke onderdelen het belangrijkste zijn. Ons advies is om bij het indelen van de pagina rekening te houden met de volgorde: 'Inleiding - kern - slot'. 

Code technisch is ons advies om te werken met 'headings'. Hierbij geven we het onderwerp van de pagina een <H1>, belangrijke subkopjes een <H2> en overige relevante kopjes een <H3>. Verwerk in deze headings ook het zoekwoord, synoniemen of andere termen die bij het onderwerp passen. Voor een goede inschatting vanuit Google adviseren wij om sowieso het primaire zoekwoord te verwerken in de H1.

SEO tip 6: SSL gecertificeerd

Veel websites hebben het nog niet, een SSL Certificaat. Dit is een Certificaat dat ervoor zorgt dat de verbinding tussen jouw website en de bezoeker veilig is versleuteld. Sinds de invoering van de nieuwe privacywet is dit steeds belangrijker geworden en is het zelfs zo belangrijk dat wanneer je een SSL Certificaat op jouw website hebt, dat Google je hiervoor beloont. Websites met een SSL certificaat krijgen bij Google namelijk voorrang t.o.v. website die dit niet hebben.

Hoe ziet een SSL Certificaat eruit?

Een SSL Certificaat ziet er niet zo heel spannend uit, namelijk: 'http(s)://www.jvdmedia.nl'. die 's' staat voor Secure, oftewel beveiligd. En die zegt of jij SSL gecertificeerd bent.

Wanneer je niet gecertificeerd bent, zie je dat ook duidelijk terug in de zoekbalk. Zie hiervoor ons voorbeeld in de bijgevoegde afbeelding.

SEO tip 7: Zoekwoord in URL Path

Een url path, wat is dat? Het woord 'url' staat voor: 'Uniform Resource Locator'. Feitelijk is het een verwijzing naar een locatie van een webpagina, bestand of afbeelding op het internet. Een url is dan ook altijd uniek.

Heb jij een URL Path met allemaal letters en cijfers? Dan laat jij een kans liggen. Met een georganiseerde url laat je aan de bezoeker en Google merken dat diegene op de juiste pagina is.

Om dit nog meer kracht bij te zetten is ons advies om het belangrijkste zoekwoord van de betreffende pagina in de URL te verwerken. Aangezien de bezoeker je url ziet in de zoekmachine, kun je op deze manier ook laten zien dat de pagina aansluit bij de zoekopdracht. Indien deze tip adequaat wordt toegepast, zal dit ook positieve effecten kunnen hebben voor de positie van deze pagina in Google.

SEO tip 8: Maak gebruik van afbeeldingen

Wanneer je een pagina maakt, is het ook belangrijk dat je gebruik maakt van afbeeldingen. Dit scoort voor Google goed, maar is ook fijn voor de lezer. Een afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden en bepaalt de sfeer van een pagina. Als je afbeeldingen gebruikt, zorg er dan voor dat de bestandsgrootte niet te groot/te zwaar is. Dit is weer negatief voor de laadtijd.

Ook niet vergeten: Vertel Google waar de afbeelding over gaat. Google is niet in staat om de afbeeldingen te kunnen zien. Voeg hiervoor een ALT tekst toe aan de afbeelding. Hiermee vertel je aan Google waar de afbeelding over gaat. 

Een simpel voorbeeld: Bij een pagina over appels voeg je een afbeelding toe over appels met in de ALT tekst 'Rode Appel'. Deze aanpak zal elkaar versterken, waardoor er betere prestaties geleverd kunnen worden.

SEO tip 9: Call to Actions

Door ervoor te zorgen dat de bezoekers ook daadwerkelijk iets gaan ondernemen op de website, zul je ze moeten triggeren. Dit kan gedaan worden door Call To Actions toe te voegen aan je pagina.

Dit kan heel subtiel zoals wij (JVDmedia) dit doen met 'kop koffie' bovenaan onze website of juist heel direct met 'Neem contact op', 'bestel nu', 'Inschrijven', etc.. Zorg er wel voor dat je een duidelijke focus houdt per pagina en dus niet een overdaad aan call to actions.

SEO tip 10: Interne links

Wanneer de pagina helemaal klaar is adviseren wij om nog één onderdeel toe te voegen aan de pagina, namelijk: Interne links. Dit zijn links waarmee men door kan klikken naar een andere pagina binnen de eigen website. Hiermee maak je het voor je bezoekers makkelijk om naar andere pagina’s te navigeren (wat de kans verkleint dat de bezoeker de website verlaat), maar maak je het Google ook makkelijk om de verschillende pagina's te indexeren (lezen) en de relevantie tussen de pagina's te bepalen. Zo creëer je binnen jouw website een soort spinnenweb.

Start met SEO!

Goed, met deze 10 tips over SEO ben jij klaar om te beginnen aan je eigen SEO succes! 

Uiteraard valt er nog veel meer te vertellen over SEO, bijvoorbeeld op het gebied van 'techniek' of 'autoriteit', maar dat bewaren we voor een volgend blog. 

Toch SEO uitbesteden?

Jij wilt natuurlijk gewoon doen waar je goed in bent en dat is ondernemen. En de zoekmachine optimalisatie liever overlaten aan onze online marketing specialisten. Onze SEO specialisten staan klaar om van jouw website een online succes te maken! Kom vooral eens langs of neem vrijblijvend contact met ons op.

Daag ons uit

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

  • 3 dagen geleden

    5 vragen voor een juiste online marketing strategie

    Online marketingstrategie opzetten? Stel jezelf dan deze vijf vragen.

  • 8 Apr

    Inzicht in de customer journey (2/3)

    De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...

  • 1 Apr

    Inzicht in de customer journey (1/3)

    De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...