5 vragen voor een juiste online marketing strategie

19 Aug 2019 | Tim Bouwman

Online marketingstrategie opzetten? Stel jezelf dan deze vijf vragen.

Bij het maken van een goede online marketingstrategie is het noodzakelijk om jezelf een aantal vragen te stellen. En de volgende vijf vragen mogen niet ontbreken bij het opstellen van een online marketing strategie!

Vraag 1 - Wat zijn mijn doelstellingen?

Het is belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken met je website. Om het voor jezelf een stuk makkelijker te maken, is het advies om te beginnen met het opstellen van een aantal hoofddoelen en subdoelen. Hierbij een aantal voorbeelden:

Hoofddoelen

  • Hoeveel moet mijn website gaan bijdragen aan een structurele groei in omzet?
  • Hoeveel nieuwe klanten wil ik uit mijn website halen? 
  • Wat moet de gemiddelde orderwaarde worden?
  • Hoeveel herhalingsaankopen wil ik realiseren?

Subdoelen

  • Hoeveel bezoekers wil ik in x aantal jaar gemiddeld per maand op mijn website?
  • Hoeveel contact/afspraak aanvragen moeten er uit de website komen?
  • Hoeveel downloads wil ik realiseren?
  • Hoeveel terugkerende bezoekers wil ik op mijn website?
  • Hoeveel inschrijvingen voor een nieuwsbrief wil ik op mijn website?

Door het zetten van realistische doelen, heb je iets om naartoe te werken. Vervolgens kun je acties gaan verzinnen die bij kunnen dragen aan het behalen van deze doelen.

Vraag 2 - Wie is mijn doelgroep?

Probeer je potentiële doelgroep goed in kaart te brengen. Bekijk wat je verkoopt of aanbiedt en bepaal op basis daarvan voor wie dat het meest geschikt is en bij wie de vraag het grootste is.

“Door te focussen op de juiste doelgroep, behaal je meer relevante bezoekers die de potentie hebben om daadwerkelijk klant worden.”

Vanuit hier kun je specifiek adverteren en je website zo optimaliseren dat het aantrekkelijk wordt voor de doelgroep om over te gaan tot een aankoop. Nu je duidelijk hebt wie de doelgroep is, zal de verhouding bezoeker / klant meer in balans moeten komen.

Vraag 3 - Hoe trigger ik mijn doelgroep?

Om een bezoeker over te halen om daadwerkelijk iets te kopen, moet de bezoeker eerst in verleiding komen. Voor elke doelgroep is er een andere manier om deze te verleiden. 

Hierbij een aantal voorbeelden om je doelgroep te verleiden:

  • Aanbiedingen / acties
  • Laat je Unique Selling Points (USP) zien
  • Zorg voor duidelijke Call to Actions (bel nu / neem contact op / bestellen)
  • Creëer interessante content die de doelgroep triggert om terug te komen.
  • Laat zien dat je dé expert bent in je vakgebied, niet alleen door te roepen, maar vooral door te laten zien met voorbeelden of klantenreviews.

Vraag 4 - Wat zijn mijn USP’s?

Laat zien waarom de bezoeker een product bij jou moeten kopen en niet bij de buurman. Een handig middel om hierbij in te zetten, zijn de zogeheten USP’s (Unique Selling Point). Wat maakt jouw bedrijf aantrekkelijk? 

Bekende voorbeelden van USP’s zijn:

  • Voor 10 uur besteld morgen in huis
  • Binnen 24 uur geleverd
  • Niet goed geld terug
  • Gratis verzenden / retourneren
  • Gratis installatie

Vraag 5 - Wie zijn mijn concurrenten?

Door in kaart te brengen wie de belangrijkste (online) concurrenten zijn en te bekijken hoe zij de doelgroep voor zich proberen te winnen, kun je jouw strategie hier op aanpassen. Want het is belangrijk om op te vallen tussen de andere aanbieders. 

Wanneer je duidelijk weet wie je concurrenten zijn, kun je betere inschattingen maken om de concurrentie te overtreffen. Vervolgens kun je de website gericht optimaliseren en strategisch de advertising campagnes inrichten. Wees onderscheidend en val op!

Online marketingstrategie toch uitbesteden?

Kom je er toch niet helemaal uit? Wil je jouw online marketingstrategie uitbesteden? Onze specialisten staan voor jou klaar! Met meer dan 10 jaar ervaring maken wij van jouw website een online succes. Kom langs of neem vrijblijvend contact met ons op.

Daag ons uit

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Samen streven naar ultiem online succes! Wil jij ook dé aanpak naar succes ervaren? Neem dan contact op en daag ons uit!

  • 30 Jul

    10 Starter tips over SEO

    SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Hoe werkt dat nou? Waar moet ik rekening mee houden? Wij geven jou 10 tips die jou extra handvaten geven om te beginnen met SEO.

  • 8 Apr

    Inzicht in de customer journey (2/3)

    De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...

  • 1 Apr

    Inzicht in de customer journey (1/3)

    De customer journey, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. De term komt nogal eens voorbij, te pas en te onpas, maar is het slechts een hippe marketingterm? Of schuilt er meer achter en kan...